Arkiv

Arkiv

Viktiga årtal

1862

Föddes i Helsingfors den 10 juli. Familjens tredje barn, döptes till Helena Sofia. Fadern var Svante Schjerfbeck (1833-1876), byråchef vid järnvägarnas mekaniska verkstad, modern Olga Johanna Printz (1839-1923), dotter till en länsman och hemmansägare.

 

1866

Föll i en trappa och bröt vänstra höften. Skadan hindrade henne från att gå i vanlig skola och försakade livslång hälta.

 

1876

Fadern dog i tuberkulos.

 

1873 – 1877

Studerade vid Finska konstföreningens ritskola.

 

1877 – 1879

Studerade vid målaren Adolf von Beckers privatakademi i Helsingfors.

 

1879

Fick tredje pris i Finska konstföreningens dukattävling och deltog för första gången i föreningens årliga utställning.

 

1880

Fick senatens resestipendium och reste till Paris. Studerade från och med slutet av november vid Mme Trélat de Vignys ateljé för kvinnor.

Sårad Krigare 1808 köptes till Finska konstföreningens samlingar.

 

1881

Flyttade över till Académie Colarossi där hon studerade för Gustave Courtois (1852-1924). På sommaren vistades hon i Concarneau tillsammans med Marianne Preindelsberger (senare Stokes, 1855-1927). Målade Gosse som matar sin lilla syster.

 

1882 – 1883

I Finland från och med sommaren, vistades bl.a. på Sjundby gård. Fick statens andra pris för verket Vid Linköpings fängelsedörr 1600. Våren 1883 tillbaka till Paris. Deltog för första gången i Parissalongen med verket Fête juive (Lövhyddohögtid).

I juli 1883 i Pont-Aven tillsammans med Marianne Preindelsberger och Maria Wiik. Stannade där hösten och vintern.

 

1884

I Pont-Aven på våren. I Paris i maj. Deltog för andra gången i Paris-salongen, med verket Un enterrement, Finistère (Begravning i Bretagne). Återvände till Finland på sommaren.

 

1885 – 1886

I Finland. Deltog med en imponerande samling i Senatens utställning av finsk konst. Mottagandet var negativt. Förlovningen med en engelsk konstnär bröts. Fick andra statspriset för verket Wilhelm von Schwerins död 1886. Från och med hösten 1886 i Paris. Hjälpte Edelfelt att måla repliken till Porträtt av Louis Pasteur.

 

1887 – 1888

Våren i Paris. I juli i St. Ives. Deltog i Parissalongen 1888 med verket Première verdure (Konvalescenten). Återvände till Finland sommaren 1888. Konvalescenten köptes till Finska konstföreningens samlingar.

 

1889 – 1890

Från och med januari i Paris. Deltog i världsutställningen i Paris med verket Le convalescent, för vilket hon fick bronsmedalj. Från och med juli i St. Ives med Maria Wiik. Reste i maj 1890 till Finland via Paris.

 

1890 – 1893

Målade i Ekenäs med omnejd.

 

1892

Kopierade för Finska konstföreningens räkning verk av Hals, Velázques och Terborch i Eremitaget i S:t Petersburg under våren. På hösten och under våren 1893 vikarierande lärare i Konstföreningens ritskola.

 

1894

Kopierade på våren Holbein och Velázques i Kunsthistorisches Museum i Wien. Reste till Florens och återvände på hösten till Finland där hon mottog en visstidsbefattning som huvudlärare för modellklassen vid Finska konstföreningens ritskola.

 

1895 – 1896

Undervisade förutom i modellklassen från och med februari också i målningateljén. Var sjuklig och tog tjänsteledigt från maj 1895 till hösten 1896. Sommaren 1896 för första gången i fjällsanatoriet i Gausdal i Norge. Hösten 1896 tog hon hand om undervisningen i målningsateljén.

 

1897

På sommaren åter i Gausdal. På hemvägen såg hon den Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm och blev förtjust i Olof Sager-Nelsons arbeten. Undervisade i modellklassen under hösten. Brodern Magnus gifte sig och modern bodde kvar med Helene.

 

1898

Undervisade i modellklassen i Konstföreningens ritskola under vår- och höst-terminen. På sommaren i sanatoriet i Gausdal. Målade altartavlan till Strömfors kyrka.

 

1899

Undervisade i modellklassen i Konstföreningens ritskola under vårterminen. Sökte på nytt lärartjänsten i modellklassen. Sommaren i Hyvinge. Undervisade i modellklassen under hösten.

 

1900 – 1901

Undervisade under vårterminen och större delen av höstterminen. Insjuknade i december 1900 och var sjukledig hela 1901. Konvalescent i Hyvinge och på Sjundby gård.

 

1902

Sade upp sig från lärartjänsten i februari och flyttade i juni till Hyvinge tillsammans med sin mor. Gjorde för första gången några modeller för föreningen Finska Handarbetets vänner. Förhållandet till föreningen fortsatte ända till 1911.

 

1903 – 1912

Bodde i Hyvinge och utvecklade sin nya modernistiska stil utan att resa någonstans på femton år. Deltog huvudsakligen i utställningar på annat håll än i Helsingfors. Yrkesmässiga kontakter främst med Helena Westermarck, Maria Wiik och Ada Thilén. Följde med flera internationella konsttidskrifter.

 

1913

Fick entusiasmerande kritik för målningen Vedhuggare II i Åbotidningarna på våren och i Helsingforstidningarna på hösten. Redaktören och konsthandlaren Gösta Stenman (1888-1947) kom på besök i början av hösten och köpte flera verk.

 

1914

Deltog i Baltiska utställningen i Malmö. Gösta Stenman hade med sig verk av Juan Gris, Marie Laurencin, Tyko Sallinen och Juho Mäkelä till Hyvinge. Finska konstföreningens direktion beställde ett självporträtt av Schjerfbeck. Deltog efter en lång paus i Höstsalongen i Helsingfors med flera arbeten.

 

1915

I mars besök av forstmästaren, författaren och målaren Einar Reuter (1881 – 1968), alias H. Ahtela, och en livslång vänskap inleddes.

 

1916

Deltog i utställningen av finsk konst på Liljevalchs konsthall i Stockholm.

 

1917

Deltog i utställningen av finsk konst i Petrograd. Besökte efter en paus på femton år Ateneums samlingar i Helsingfors. Höll sin första separatutställning, ordnad av Gösta Stenman. Einar Reuter alias H. Ahtela skrev den första monografin om Schjerfbeck.

 

1918

Inbördeskrig i Finland på våren. Schjerfbeck målade från juli till slutet av september i Ekenäs, och fick i augusti sällskap av målarkamraten Einar Reuter.

 

1919 – 1920

Från och med juni åter i Ekenäs, där hon stannade ända till medlet av oktober 1920. Deltog i utställningen av finsk konst i Köpenhamn.

 

1920

Gruppen De frias (H. Ahtela, Bernhard Häkli, Helene Schjerbeck och Ragnar Ungern) första utställning på Salon Strindberg i Helsingfors.

 

1923

Modern Olga Schjerfbeck dog i februari i Hyvinge. Deltog i utställningen Nordisk konst i Göteborg.

 

1925

Flyttade till Ekenäs i juli, och flyttade in på adressen Perspektivet 2 (numera Raseborgsvägen 2).

 

1927

Gösta Stenman började beställa nyversioner av de tidiga verken.

 

1933

Brodern Magnus dog.

 

1934

Deltog tillsammans med Hannes Autere, Marcus Collin och Tyko Sallinen i en utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Nationalmuseum köpte målningen Flickan från bildväven, 1915.

 

1937

Gösta Stenman ordnade Schjerfbeck-separatutställning i Stockholm, och den blev en succé. Efter detta ordnade Stenman så gott som årligen Schjerfbeck-separatutställningar i Stockholm och på andra håll i Sverige.

 

1938

Stenman beställde litografier och började betala lön åt Schjerfbeck.

 

1939

Vinterkrigets utbrott, bombningar och evakueringar till orter i Ekenäs omnejd.

 

1940

Gotthard Johansons bok Helene Schjerfbecks konst utgavs i Stockholm.

 

1941

Flyttade på grund av kriget till ett ålderdomshem i Lovisa.

 

1942

Flyttade till Luontola sanatorium i Nummela.

 

1944

Flydde kriget till Stockholm. Resan bekostades av Stenman.

 

1944 – 1945

Målade ännu på badhotellet i Saltsjöbaden bl.a. en lysande serie självporträtt, porträtt av sjuksköterskor och stilleben.

 

1946

Dog i Saltsjöbaden i Stockholm den 23 januari.

 

Källa: Leena Ahtola­-Moorhouse, 2009: Helene Schjerfbeck i Ekenäs

Christoffer Relander